Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy
Pomoc wiąże się z zatrudnieniem osoby bezrobotnej na pełny etat (w przypadku klubu dziecięcego, żłobku, podmiot świadczący usługi rehabilitacyjne – ½ etatu) lub poszukującej pracy skierowanej przez Urząd na okres – 2 lata.
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na umowę o pracę.
Nie wlicza się osób będących na umowie zlecenie, umowie o dzieło, umowie z pracownikami młodocianymi, wykonujących pracę nakładczą, przebywających na urlopie: macierzyńskim, wychowawczym, bezpłatnym, odbywających służbę wojskową.
Wysokość kwoty na refundację nie może przekroczyć :
- 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia w przypadku bezrobotnego: 34 089,36 zł
- 15-krotności wysokości przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby niepełnosprawnej: 85 223,40 zł


Kto może ubiegać się o refundację?
- podmiot prowadzący działalność gospodarczą,
- niepubliczne przedszkole i niepubliczna szkoła, żłobki i kluby dziecięce,
- podmiot prowadzący działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług rehabilitacyjnych,
- spółdzielnia socjalna, spółka z o.o., spółka cywilna, akcyjna, fundacja,
- rolnik.
Na co można przeznaczyć środki:
- zakup środków trwałych, maszyny, urządzenia
- maszyn, w tym środków niezbędnych do zapewnienia zgodności stanowiska,
- oprogramowania,
- pracy z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii.
(Dokument zakupu niezbędny w przypadku kontroli)
Przedsiębiorca musi spełniać następujące warunki:
- przez okres co najmniej 6 msc przed dniem złożenia wniosku (nie wlicza się okresu zawieszenia działalności) musi prowadzić działalność gospodarczą,
- przez okres co najmniej 6 msc przed dniem złożenia wniosku oraz okres od dnia złożenia wniosku do otrzymania refundacji nie może zwolnić pracownika na podstawie wypowiedzenia lub na podstawie porozumienia stron bez winy pracownika,
- nie może zmniejszyć czasu pracy pracownika (chyba, że nastąpiło to wskutek covid)
- regularnie wypłaca wynagrodzenie i nie zalega na dzień złożenia wniosku,
- przez okres 2 lata od dnia złożenia wniosku nie został skazany za przestępstwo gospodarcze,
- opłaca składki na ZUS i inne daniny publiczne oraz nie posiada nieuregulowanych w terminie zobowiązań cywilnoprawnych.
Wniosek należy złożyć przed zatrudnieniem bezrobotnego we właściwym PUP ze względu na siedzibę zatrudnionego lub wykonywania pracy.
Na co nie można przeznaczyć środków:
- budowę lub remont pomieszczeń,
- zakup samochodu osobowego,
- wynagrodzenia, świadczenia, kaucje, spłatę zadłużenia itp.,
- zakup środka transportu dokonanego przez firmy działające w sektorze transportu,
- zakup towarów do odsprzedaży,
- leasing maszyn, pojazdów i urządzeń,
- pokrycie kosztów ubezpieczenia,
- zakup surowców i materiałów do produkcji,
- marketing w firmie,
- opłaty administracyjne i skarbowe,
- utworzenie strony www dla firmy,
- zakup klimatyzacji i alarmu,
- koszty transportu zakupionych rzeczy.
Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się odliczyć VAT od zakupu, będzie musiał zwrócić tą kwotę do UP. Otrzymane środki nie stanowią przychodu
Poręczenie refundacji:
- blokada środków na rachunku bankowym,
- poręczenie cywilne – zobacz skąd wziąć poręczyciela,
- weksel z poręczeniem wekslowym (aval),
- zastaw na prawach lub rzeczach,
- gwarancja bankowa,
- akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.
Wniosek o refundację
Wniosek należy złożyć przed zatrudnieniem bezrobotnego we właściwym UP ze względu na siedzibę zatrudnionego lub wykonywania pracy.
Co musi zawierać wniosek o Refundację :
- Informacja o majątku zakładu pracy / Źródła finansowania majątku zakładu.
- Opis prowadzonej działalności / zakres czynności bądź opis tworzonego stanowiska.
- Informacja o wielkości podmiotu i formie opodatkowania.
- Oświadczenie o kwalifikowalności lub o nie kwalifikowalności podatku VAT.
- Oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej przez podmiot (…).
- Upoważnienie do KRD.
- W przypadku wnioskowania o zakup samochodu – Załącznik Nr 7 do wniosku.
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (wzór formularza do pobrania na stronie internetowej PUP).
- Oryginał (nie starszy niż 30 dni) opinii banku prowadzącego obsługę rachunku na temat jego funkcjonowania.
- Załączniki odpowiednie do wybranej formy zabezpieczenia wskazanej w części I pkt 14 wniosku.
- W przypadku spółki cywilnej lub osobowej – umowa spółki, w szczególnych przypadkach niezbędna koncesja.
- Inne dokumenty na żądanie Powiatowego Urzędu Pracy
Zakres współpracy obejmuje m.in: konsultacje z ekspertem, przygotowanie kompletnego wniosku, pomoc w złożeniu wniosku, rozliczenie dofinansowania.
Koszt przygotowania wniosku: 499 zł netto